De verzekering en meer deel 6, Wie, Wat, Waar?

Maandag 06-07-2015
Het is inmiddels 3 weken terug dat ik een klacht heb ingediend bij mijn zorgverzekering. Het is ze dus niet gelukt om ons binnen 10 werkdagen een antwoord te geven op de vraag waar die 13 openstaande facturen met de somma van € 20.966,25 vandaan komen. Nu weet ik wel dat het om een lullig bedragje gaat maar toch…… een antwoord zou fijn zijn.

“Maar u krijgt altijd binnen 20 werkdagen een reactie van ons” staat te lezen in de bevestigingsmail. We moeten dus nog meer geduld hebben maar we hebben er geen vertrouwen in. Bovendien is Leo is behoorlijk geïrriteerd. Ik ga ze weer bellen hoor. Kijk jij even op “mijn Innen Zonder Zorg” of de factuur er nog steeds in staat. Ja hoor.

Zo gezegd, zo gedaan. Er is zeker iets gebeurd! Laat dat bellen nog maar even zitten hoor Leo. Bij het overzicht van alle  zorgkosten staan nu alle facturen die voor mij ingediend zijn. Ik zie er nu ook veel grote bedragen staan die niet vergoed worden. Allen met de omschrijving ANWB hulpverlening. Er valt geen lijn in te ontdekken, sommigen zijn wel en sommigen zijn niet vergoed. Direct ga ik in Excel een overzicht maken met daarin alle kosten.

Ik ben er de hele middag mee bezig en het is een behoorlijke uitzoekerij. Ik constateer dat het totaalbedrag van het overzicht van de 13 openstaande facturen niet overeen komt met het overzicht van alle zorgkosten. Er mist een factuur van totaal € 6002,91 waardoor er geen 13 maar 14 openstaande facturen zouden moeten zijn.

Het concentreren kost me enorm veel moeite en met een knallende hoofdpijn en een humeur wat ver beneden peil is zit ik te eten. Iets wat toch al geen feestje is! Na een uurtje slaap ga ik weer naar boven want ik moet weten hoe het zit. Alles staat inmiddels in Excel en ik heb een prachtig overzicht. Nu heb ik alle facturen die gefactureerd zijn in kaart. Het totaalbedrag, het deel dat niet vergoed wordt en het deel dat wel vergoed wordt. Van de gefactureerde bedragen is het totaal inderdaad zo’n € 21000,00 meer dan afgesproken. Mijn verzekering heeft het afgesproken bedrag wel vergoed maar het meerdere leggen ze op mijn bordje.

Van de zorgverzekering word ik niets wijzer en bij Provision zeggen ze dat ze niet teveel gefactureerd hebben. Hoe kan dit??? In het zorgoverzicht staat als behandelaar de ANWB hulpverlening genoemd en bij de facturen zie ik de omschrijving debiteurenrisico staan. En dan belt Stefan weer. Precies op het goede moment. Stop er maar mee mam, ik ga morgen eerst wel eens naar mevr. H. bellen om te vragen of zij dit alles uit kan leggen.

Dinsdag 07-07-2015
Alsof er niets aan de hand is ga ik voor een paar uurtjes naar mijn werk. Inwendig voel ik mij behoorlijk depri. Ik kan het niet uitstaan dat ik er maar niet achter kom wat er aan de hand is. Gelukkig belt Stefan al snel. Hij heeft nogmaals een email naar Provision gestuurd met de vraag of er één totaalrekening is gestuurd of dat er meerdere facturen zijn en of wij hier een overzicht van kunnen krijgen.

Verder heeft Stefan naar mevr. H. gebeld om uitleg. Omdat zij geen financieel inzicht heeft gaat ze het even navragen. Helaas, de mevrouw die erover gaat staat op het punt om weg te gaan maar donderdag zal zij het in behandeling nemen en ons terugbellen.

Daarna belt Stefan om ons bij te praten en legt hij uit hoe de facturen en betalingen geregeld zijn:

  • Onze zorgverzekering heeft vooraf van Provision een bedrag voor de behandeling doorgekregen van ongeveer USD 60.000,00 wat neerkomt op ruim € 48.000,00.
  • Onze zorgverzekering heeft deze vergoeding toegekend en schriftelijk bevestigd dat dit de maximale vergoeding buitenland is voor de radiotherapie/oncologie in Knoxville Amerika. Zelfs de naam van de behandelend specialist wordt specifiek genoemd.
  • Vervolgens geeft de zorgverzekering de ANWB de opdracht om zorg te dragen voor alle betalingen.
  • De ANWB geeft op zijn beurt opdracht aan het bedrijf GEM (Global Excel Management) om de daadwerkelijke uitbetalingen aan Provision te doen.

Binnen het uur heeft Stefan al antwoord terug uit Amerika op zijn email:

  • Het bedrijf GEM heeft contact opgenomen met Provision met de mededeling dat ze het afgesproken bedrag van USD 60.000 niet aan hen konden uitbetalen. De reden hiervoor zou zijn dat een deel van dit geld reeds was gebruikt voor behandelingen in Nederland (wat dus niet waar is).
  • Alhoewel Provision het hier niet mee eens was stellen zij de patiënt voorop en wilden ze mij hier niet mee lastig vallen tijdens deze zware behandeling. Omdat er niet meer in zat hebben ze het bedrag van USD 50.000 geaccepteerd. Dit is ongeveer € 8.000 minder dan het afgesproken bedrag.
  • Als bijlage stuurt Provision er keurig een lijst bij met daarop alle ontvangen bedragen met een totaal van precies USD 50.000.

Na ontvangst van deze info belt Stefan naar Amerika voor verder uitleg want er is duidelijk iets niet in de haak. Provision wilde niet dat ik de dupe zou worden van deze financiële dwaling en heeft daarom het bod van USD 50.000 maar geaccepteerd. Daarna stuurt Stefan een email naar mevr. H. van de zorgverzekering en heeft deze info doorgespeeld. Gelijk verzoekt hij om de tekort uitbetaalde USD 10.000 alsnog aan Provision te betalen.

Ik ben er beroerd van en het voelt alsof niet alleen Provision maar ook wij behoorlijk worden opgelicht. Op het vergoedingenoverzicht van de verzekering staat namelijk een totaalbedrag aan facturen van € 69.000. Hiervan vergoeden ze € 48.000 volgens afspraak en de overige € 21.000 moeten wij betalen. Maar wie heeft naast de € 8.000,00 van Provision die € 21.000,00 nu in zijn zak gestoken? Ik ben bang dat het een gevalletje rechtsbijstand wordt. Wij hebben nog 5 dagen de tijd om te betalen.

En zo zit ik alweer een hele avond boven om een afhandelingsdossier aan te leggen over het Innen Zonder Zorgen, de ANWB en de GEM. Want wie licht wie nu op en wie zitten hier nu te slapen? Het moge duidelijk zijn dat er ergens iets niet klopt maar dat Provision daar buiten staat lijkt me zeker dus die verdienen een grote pluim.

Donderdag 09-07-2015
Tsja, dan is het alweer donderdag. Vandaag zal de collega van mevr. H. ons probleem uitzoeken en contact met Stefan opnemen. Ik kan het natuurlijk mis hebben maar ik denk niet dat ze deze belofte na gaat komen. En dan belt Stefan met de mededeling dat hij niet gebeld is. Waarom verbaast me dat niet? Hij is nu onderweg en niet in de gelegenheid zelf te bellen maar morgenochtend zijn ze de eerste.

Vrijdag 10-07-2015
Stefan gaat bellen met mevr. Z. de collega van mevr. H. Deze mevr. zegt niets voor ons te kunnen doen en zegt dat we bij mevr. H. moeten zijn. En die is pas dinsdag weer bereikbaar. Oh, dat is prima hoor, zegt Stefan vriendelijk. Dan ga ik nu een advocaat bellen en die neemt dan wel contact met jullie op. Fijn weekend.

Leo belt met onze rechtsbijstandverzekering. Hij legt het hele verhaal zo goed mogelijk uit en staat nu in de wacht. De dame aan de andere kant maakt aantekeningen en begrijpt dat er nu iets moet gebeuren in verband met het verstrijken van de betalingstermijn op 13 juli. Ze denkt dat ze dit beter kan overleggen met een gespecialiseerd jurist en gaat even informeren wat ze op korte termijn voor ons kan betekenen. Maandag zullen we worden teruggebeld en gaat er eventueel een brief uit naar het IZZ. Kijk, daar hou ik nu van. Uit ervaring weet ik dat dit mensen zijn waar je op kunt vertrouwen en die hun afspraken nakomen.

Dan belt Leo weer met Stefan want die wil natuurlijk ook graag weten wat er gezegd en afgesproken is. Ik ga maar boven zitten. We zijn nog niet gerustgesteld maar zijn wel blij met professionele hulp. De email van onze rechtsbijstandverzekering is al binnen. Hierin staat het zaaknummer en dat de zaak wordt toegewezen aan een gespecialiseerd jurist. Zo krijgt mijn protonentherapie nog een heel vervelend staartje.

16 gedachten over “De verzekering en meer deel 6, Wie, Wat, Waar?

    • Ja, zo zit de wereld tegenwoordig in elkaar. Er zitten alweer de nodige uren in. Ik heb net alle benodigde stukken naar de rechtsbijstand verstuurd.

  1. stelletje boeven! Ik zou serieus een klacht bij de NZa en AFM overwegen, dit alvast aan de zorgverzekeraar aankondigen en de woorden “schandalig” (optioneel) “fraude”, “onderzoek” en “boete” laten vallen.

  2. Jeetje wat een toestand hoe kan dat nou? Jullie hadden alles zo prima geregeld. Geluk bij een ongeluk dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt.
    Heel veel sterkte gewenst!
    Ina

  3. Geen idee hoe dit allemaal kan en snappen doen we het al helemaal niet. Wij hebben deze verzekering al jaren. Zowel voor werk als privé. Eigenlijk zou iedereen zoiets moeten hebben.

  4. Tja het is een kl…..einde maar wat voorop staat is dat je alles goed hebt doorstaan en weer beter bent!
    Dat pakken ze je niet meer af…….!
    En dat wilde ik je even zeggen….
    Veel liefs Manda

  5. Betalingsregeling van €10,00 per maand….
    Het is hun fout en niet van jullie…..dat hadden jullie goed geregeld.

  6. Hier wordt je niet blij van. Goed dat jullie de rechtsbijstand verzekering hebben. Ze hebben de casus voor deze specialist niet makkelijk gemaakt. Er moet bij iemand aan de broekzak geklopt worden. Waar is het ontbrekende bedrag.! Ik hoop dat hij goed werk gaat leveren en op een goeie afloop.

    • Ja hoor, we halen de premie die we voor deze verzekering betalen er dik uit. Een beetje advocaat kost toch al gauw zo’n 400 á 500 Euro per uur.

  7. Hoi Marga en Leo
    Wat een klote gedoe dat wil je er niet bij hebben
    Gelukkig hebben jullie rechtsbijstand,maar dat moest niet nodig zijn.
    Ik hoop dat het verder wel goed met je gaat.
    Veel liefs Jeanny

    • Nadat we gezegd hebben dat onze advocaat contact met ze op zal nemen zijn ze omgedraaid als een blad aan een boom. Positieve ontwikkelingen dus. Verder gaat het wel maar de droge mond blijft lastig. Ik mail je binnenkort. Xxx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.