De verzekering en meer deel 7, druk op de ketel

Maandag 13-07-2015
Vandaag zal een advocaat ons bellen. Zodra ik mijn ogen open heb controleer ik nogmaals de facturen op Mijn Innen Zonder Zorg. Zoals verwacht is er niets veranderd. Als de telefoon gaat pakt Leo hem op. Het is de advocaat. Samen nemen ze door wat er tot nu toe gebeurd is en hoe de zaak er nu voorstaat. Ook wil ze nog een aantal stukken hebben waaronder de kopie van de klacht en de ontvangstbevestiging hierop, verzekeringspolis 2014-2015 en alle correspondentie hierover. Ook krijgen we het advies om ieder telefoontje, email of ander contact goed te noteren met naam, datum en inhoud. Nou, dat deden we al natuurlijk.

Al snel ontvangen we een email met daarin alles wat we besproken hebben. Als ze al het gevraagde van ons ontvangen heeft, stuurt ze binnen 2 werkdagen een brief naar onze verzekering om ze nogmaals te wijzen op onze klacht en het verzoek daar schriftelijk op te reageren. Er moet even wat druk op de ketel.

Ondertussen ga ik wat lezen op de website van het NZa en de AFM. De de Nederlandse Zorgautoriteit en de Autoriteit Financiële Markten  houden toezicht op zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Omdat er overlap bestaat tussen de bevoegdheden van de AFM en de NZa hebben beide organisaties afspraken gemaakt. Hoe dit ook afloopt, ik ga deze 2 instanties zeker informeren over de manier waarop onze verzekering met mensen omgaat want dat is echt schandalig. Het hele gebeuren riekt naar fraude en ik hoop dat men een onderzoek gaat doen en eventueel een boete heffen zodat anderen deze weg bespaard blijft.

De NZa
De NZa is toezichthouder in de zorg, stelt tarieven vast voor zorgbehandelingen en adviseert het ministerie van VWS. De NZa controleert of zorgaanbieders en zorgverzekeraars zich aan de wetten en regels houden. Tevens moeten zorgaanbieders de behandelingen op de juiste manier in rekening brengen. Ook moeten zij duidelijke informatie geven over de prijs en kwaliteit van de zorg. Is het belang van de consument in het geding, dan grijpt de NZa in. Je moet er als klant op kunnen vertrouwen dat een financiële dienstverlener goede informatie en zorgvuldig advies biedt. Klik hier om naar de website van het NZa te gaan.

De AFM
De AFM controleert of verzekeraars goede informatie aan consumenten geven. Om je als consument te beschermen tegen onnodige risico’s van financiële producten zijn er regels opgesteld. Er zijn namelijk altijd ondernemingen die zich niet aan de regels houden. Blijf daarom zelf ook kritisch en herken misleidende informatie. Als een verzekeraar niet volgens de regels heeft gewerkt, kan de AFM de verzekeraar een straf opleggen. Meld misstanden in de financiële markten bij het Meldpunt Financiële Markten van de AFM. Klik hier om naar de website van de AFM te gaan.

Dinsdag 14-07-2015
Afgelopen vrijdag heeft Stefan gebeld met de zorgverzekering maar kwam niet verder dan de mededeling dat we toch bij mevr. H. moeten zijn en dat die er dinsdag weer zou zijn. Stefan heeft toen heel vriendelijk en duidelijk aangegeven dat we per direct een advocaat in de hand nemen en dat die verder contact op zal nemen.

Het heeft geholpen. Stefan krijgt al vroeg telefoon van mevr. H. van de afdeling machtigingen buitenland. Ze belt om de email toe te lichten die ze naar hem gestuurd heeft:

Goedemorgen,

Allereerst onze excuses dat u niet eerder terug gebeld bent. Ik heb net contact gehad met onze medisch adviseur en de niet betaalde nota’s worden door VGZ nabetaald aan ANWB. U kunt het schrijven wat u van ons ontvangen hebt als niet verzonden beschouwen.

Heeft u nog vragen, belt u gerust.

Nou, kort maar duidelijk dus. Leo belt mij direct op mijn werk en we zijn allebei opgelucht. Als de boodschap is doorgedrongen kom ik tot de conclusie dat het verhaal voor mij nog niet klaar is. Het is ronduit raar dat we direct na het inschakelen van een advocaat bericht krijgen dat we de € 21000,00 niet hoeven te betalen en dat ze zeggen dat zij nu de € 21000,00 nabetalen aan de ANWB terwijl ze weten dat Provision zo’n US $ 10.00,00 tekort heeft ontvangen en de behandeling niet duurder was dan afgesproken.

Over het tekort dat betaald is aan Provision wordt met geen woord gerept. Ik zou willen dat ze dit geld alsnog ontvangen maar hoe pak ik dat aan? We slapen er maar een nachtje over en gaan morgen de advocaat en Provision inlichten over deze overwinning.

Woensdag 15-07-2015
De telefoon gaat al vroeg en omdat Leo er niet is pak ik hem maar. Het is mevr. Z van mijn zorgverzekering, afdeling declaratie service klantdeclaratie, Team Buitenland. Zo ondertekent zij haar email. Dat weet ik omdat mevr. H. gisteren (per abuis?) in de email die ze naar Stefan verstuurde ook de mailwisselingen tussen diverse collega’s meegestuurd heeft. We hebben nu in ieder geval diverse namen, email adressen en telefoonnummers. Omdat ik ‘s morgens niet goed kan praten vraag ik haar om achter in de ochtend terug te bellen.

Het wordt vandaag weer een dag waarin alles draait om de afhandeling van mijn behandeling. We maken een notitie van de vragen waarop we vandaag in ieder geval antwoorden willen en wat we nog meer kwijt willen.

  • Hoeveel geld is er door mijn zorgverzekering al betaald aan de ANWB?
  • Hoeveel geld is er door de ANWB betaald aan de GEM?
  • Waarom heeft de GEM minder geld betaald aan Provision dan was overeengekomen?
  • Waarom gaat mijn verzekering nog meer geld aan de ANWB betalen?
  • Wij willen dat Provision alsnog het volledig in eerste instantie toegekende bedrag ontvangt.

Ik ben ambassadrice van Provision, Center For Protontherapy en vertegenwoordig in die functie Nederland. Ik informeer mensen die meer willen weten over Protonentherapie en breng ze eventueel in contact. Ik was de eerste patiënt uit Nederland en schaam me diep tegenover Provision dat de kennismaking met Nederland zo moet verlopen. Wij zullen als familie onze uiterste best doen om het één en ander boven water te krijgen en uit te leggen aan Provision.

Daarna belt Leo weer met Stefan. Gelukkig voor ons is het zijn “vrije” dag. Ze bespreken wie wat gaat doen vandaag. Stefan gaat proberen om informatie bij de GEM boven water te krijgen en brengt Provision op de hoogte. Door het tijdsverschil kan hij dit pas later op de dag doen. Leo staat de mevr. van de verzekering te woord en gaat proberen om informatie bij de ANWB boven water te krijgen. Marga gaat een email voorbereiden voor  onze advocaat, de NZa en de AFM en werkt haar website bij.

De ANWB
Leo vraagt waarom, en hoeveel geld er meer is gefactureerd aan onze verzekering dan afgesproken was en voor welk bedrag ze een garantie verklaring hebben afgegeven aan de GEM. Na enig aandringen gaat de arme jongen informeren op de administratie. Leo staat 8 minuten in de wacht. Als de jongen terugkomt kan hij ons nog steeds niet wijzer maken maar doet de belofte dat ze het gaan uitzoeken en dat we hier zo snel mogelijk bericht van krijgen. Ze zullen proberen om dat vandaag nog te regelen. De zorgverzekering heeft ook al contact met hen opgenomen.

In januari heeft Stefan een email ontvangen van de ANWB. Citaat: Wij hebben op 14 november 2014 de garantie verklaring afgegeven voor $60,000. Global Excel heeft aan ons bevestigd dat zij de betaling voor de 33 Proton therapie behandelingen voor dit bedrag hebben geregeld met Provision Center.

Het IZZ
Mevr. Z. belt keurig terug. Ze reageert op onze klacht en bevestigt nogmaals dat wij niets hoeven te betalen. Ze constateert dat bij deze de klacht is opgelost. Inderdaad zegt Leo. De door ons ingediende klacht betreffende de extra nota’s wel. Ik wil echter nog steeds antwoord op de overige vragen. Mijn vrouw is ambassadrice voor Provision en dit is geen visitekaartje. Ze is het er helemaal mee eens en vindt onze vragen heel terecht. Verdere contacten lopen via mevr. H. en die zal er voor zorgen dat we antwoord krijgen op al onze vragen. Ze zal ons bellen of mailen.

De GEM
Amerika is aan het ontwaken en Stefan heeft een keurige email naar Provision gestuurd om uit te leggen dat we er alles aan doen om de waarheid boven tafel te krijgen. Hij heeft een email naar de GEM gestuurd met de vraag om hem een kopie van alle betaalde facturen aan Provision en alle gedeclareerde facturen aan de ANWB te sturen.Als hij later belt hoort hij dat de dame die dit behandeld heeft, de komende 5 dagen vrij is. Stefan bevestigt dit, stuurt de relevante info door en vraagt aan de collega of zij hem wil helpen. Er gaan wat e-mails over en weer maar we moeten echt wachten tot de dame die dit behandeld heeft er weer is.

De rechtsbijstand
De mail is verstuurd. De hulpvraag ging over de betaling van de 13 openstaande facturen en dat is opgelost. Ik vraag wel om de zaak nog even aan te houden totdat de facturen inderdaad van mijn IZZ weg zijn. Ik beloof om haar te informeren wanneer de zaak afgesloten kan worden.

Aan alle kanten wordt er nu gewerkt om antwoorden te krijgen op onze vragen en de druk is aardig opgevoerd. Het lijkt erop dat nu de GEM de grote boosdoener is, maar ja, wie spreekt er de waarheid? Alle partijen gaan natuurlijk proberen om hun eigen straatje schoon te vegen. We hebben besloten om nog even te wachten met de mail naar de NZa en AFM. Als zij er zich ook nog mee gaan bemoeien wordt het allemaal nog ingewikkelder. We stellen ze achteraf wel op de hoogte van onze bevindingen.

St.LeMar
De rest van de dag vult zich met het doorsturen van e-mails en delen van info tussen ons drieën. Leo krijgt antwoord van de ANWB. Ze zijn er nog niet achter waar de rekeningen vandaan komen. Ze wachten op de reactie van GEM en we krijgen zo spoedig mogelijk antwoord. Hij heeft gezegd dat de advocaat de stukken nodig had.

Donderdag 16-07-2015
We verwachten niet om vandaag nog iets van iemand te horen want de verantwoordelijke mevr. van GEM is er volgende week weer. Maar daar gaat toch de telefoon. Mevr. Z. van de zorgverzekering belt ons. Ze heeft antwoord van GEM. Nu wordt het verhaal nog gekker. De GEM zegt dat ze bij Provision een korting op de behandeling hebben bedongen van US$ 28.000,00 en daarom hebben ze  US$ 10.000,00 aan provisie berekend. Daar klopt niets van voor zover wij weten. Een simpel rekensommetje laat zien dat als dit verhaal klopt er nog veel meer geld zoek is dan wat wij in eerste instantie dachten.

foto 220Kijk, eigenlijk is het heel simpel. Wij hoeven niets te betalen dus dat is klaar voor ons. Met Provision is schriftelijk een bedrag voor de behandeling overeengekomen. Ze hebben echter USD 10.000,00 te kort ontvangen. Als jullie zorgen dat Provision alsnog het tekort betaalde bedrag ontvangt dan stoppen wij met ons onderzoek. Want eigenlijk vinden wij dat zowel de GEM als de ANWB geen gesprekspartners zijn voor ons want wij hebben geen contract met hen gesloten. De mevrouw snapt het en zal alles wat besproken is  volgende week in een email zetten.

De ANWB belt ook nog. Ze willen graag weten welke facturen op mijn overzicht van alle zorgkosten staan. Natuurlijk heb ik van alle overzichten al pdf-jes gemaakt dus we mailen dit direct. We krijgen heel snel antwoord terug. Ze hebben de specificaties ontvangen en gaan dit morgen met onze zorgverzekering bespreken.

Stefan mailt Provision om ze op de hoogte te brengen van de laatste ontwikkelingen. Ook over de korting die de GEM bedongen zou hebben en de provisie. Voorzichtig vraagt hij ook of er misschien nog meer communicatie is geweest tussen Provision en GEM waarvan hij de inhoud kan en mag delen met ons.

Eigenlijk is de spreuk van vandaag wel van toepassing op alle partijen.

10 gedachten over “De verzekering en meer deel 7, druk op de ketel

  1. Wat een opluchting dat jullie die rekening niet hoeven te betalen!
    En wat schandalig is dit, het is een vervelende klus maar jullie doen er goed aan om ze het vuur zo aan de schenen te leggen.
    Wat een hufters, ik heb er geen goed woord voor over.
    Dit wilde ik even kwijt

    • Ik heb net je site gelezen wat een verhaal, dit is toch 1 chaos. Ik ben in iedergeval heel blij voor jullie dat die claim vervallen is.
      Dat zal wel weer wat rust in de tent geven. Ik ben benieuwd wat voor verklaringen ze allemaal hebben.

      • Hoi Marga…heb net je update gelezen ….wat een boeven praktijken ….je zou het eigenlijk allemaal aan de grote klok moeten hangen …
        Ik heb hier geen goed woord voor over hoor …

        • Hierboven zomaar wat reacties die ik buiten mijn website om heb ontvangen. Ik kon het dit keer niet laten om ze te plaatsen.

          Ik ben heel benieuwd hoe ver we komen en of we ooit de waarheid te weten komen.

  2. Hoera……wat een pracht nieuws!
    En nu zijn jullie als pitbulls bezig….geweldig!
    Gefeliciteerd met de uitslag….en van Herman moet ik zeggen dat je er prachtig uitziet!
    Xxx herman en manda

    • Deel 1 van de missie is in ieder geval geslaagd, nu de rest nog. Dankjewel voor het compliment Herman. Inmiddels meer dan 30 kg lichter.

    • Wat jammer dat je nog niet gnoeg hersteld bent om veel te kunnen lezen in keer. Laat de update’s over de verzekering maar mooi liggen hoor. Het is een ingewikkeld verhaal en qua ziek zijn niet interessant.

  3. Wat een ontzettend gedoe allemaal. Terwijl je bezig moet zijn met je herstel en nu wel eens rust verdient, moeten jullie onnodig veel energie steken in de financiële afhandeling. We begrijpen heel goed, dat je wilt dat Provision alles betaald krijgt. Je hebt zoveel aan hen te danken. Hopelijk komt het snel allemaal in orde.
    Groet, Karin

    • We zijn op de goede weg. Het kan even duren maar we geven niet zomaar op. En Provision verdiend het dubbel en dwars om het juiste bedrag te ontvangen. Het is zelfs zo dat ze de linker tongrand ook bestraald hebben terwijl dit niet in de begroting zat. Zij hebben hier niets extra’s voor gerekend.

Laat een antwoord achter aan Manda en Herman Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.